Snapchat Nutzung

Aktualisiert: 29. Sept 2020

Was Marketer über das Medium wissen sollten. Gemeinsame Studie mit Jörg Tropp im International Journal on Media Management erschienen


Foto: Thought Catalog


Snapchat-Nutzer wissen wofür sie den Instant-Messaging-Dienst am liebsten nutzen: für die Kommunikation mit Freunden sowie das Teilen von Medien und täglichen Erlebnissen. Hingegen ist das Potenzial von Snapchat als Marketingtool vielen Marketern noch nicht bewusst. Die Forschungsstudie »Users‘ Definition of Snapchat Usage« – erschienen im International Journal on Media Management – untersucht die Nutzung von Snapchat hinsichtlich kognitiver Verarbeitungs- und Verhaltensmuster. Die Ergebnisse veranschaulichen worauf Marketer bei der Kommunikation mit Snapchat-Nutzern ihren Fokus legen sollten.


Abstract: Despite its high popularity, Snapchat remains a mystery to many marketers. This study uses a mixed-methods approach to gain a thorough understanding of how users define Snapchat usage in terms of their cognitive processing and behavioral patterns. 14 core associations for Snapchat media usage were explored in focus groups, which were then converted into a consensus map using the concept map method (N = 96). Unlike previous studies, the findings suggest that Snapchat is not so much a medium for continuous communication with the consumer. Nevertheless, it can enrich relationships with them. Media usage is determined by hedonistic goals, while rational goals and normative constraints are in the background. Marketers should therefore focus their attention on aesthetic, affective and alternating stimuli.


Zum Artikel




11 Ansichten0 Kommentare

Aktuelle Beiträge

Alle ansehen